Monday, January 05, 2009

還可以自稱為年輕人的最後一年

不知大家最近過得如何,先講一下,我學校的課程可以說是已經確定了(二月初開學,不過現在還要等移民局核發新的學生簽證才能算是篤定),未來兩年就要為拿到學士學位及成為澳洲合格社工來努力。

耶誕節跟元旦當天我都在打工,現在算起來自己在澳洲的四個耶誕新年假期裡,有三次我都為存學費而忙碌地工作著。前幾天我跟羅大哥聊天,講到又是新的一年開始,還有我們快要變成30歲的這件事,從29歲到30歲,雖然實際上也不過就又老了一歲,可是感覺上好像一下就從年輕人變成了中年人(更別說那些已婚人士,整個是有邁向人生下個階段的感覺)。

我自己也是有一天晚上睡覺前,忽然驚覺到下一次生日時,自己的年齡就不再是2開頭的了,那種好像從滿18歲到現在,很多年過去,自己什麼都沒做到、沒學到的感覺讓人有點惶恐,我試圖回想過去幾年內發生過的事情,想找出屬於自己曾經年輕的證明,但向來不愛照相的我這三年多來很少有機會站在相機前留下身影,在澳洲最初的一、兩年日誌也因為先前的部落格無預警地被刪除,什麼都不剩。

坦白說,我開始忌妒起那些有瘋狂照相癖好的朋友們,那些有事沒事就拿著相機自拍、亂拍的人,我也有些懊惱自己太過懶散,心裡想到什麼都用電腦打(就像現在),又常忘記要留備分存檔。不過發生的都發生了,結束的也結束了,過去都過去了。

突然一陣心酸,好想唱個「 我的青春小鳥一去不回來」像這樣的歌(是有首歌這麼唱的吧),年紀小的時候只覺得長大真好,等到現在老得再也長不大只能長胖的時候,又覺得能永遠當個只想快樂玩耍的小朋友真好,不過如果我能坐時光機回去面對過去的我,問自己想要當必須堅強面對現實生活的大人還是當個不知好歹的死小孩,也許每一年的我都會說出不同的答案。

ㄟ,怎麼2009年的第一篇文章一整個讓人憂鬱到不行?好啦,要來去晾衣服了,希望大家都能過得開心。

9 comments:

Anonymous said...

您好
不好意思...因為我看到您明年要唸社工...
因為我現在正處於社工tafe或大學決澤點...
我很擔心我有算錯...而導至到時無法申請
方便詢問你一些問題嗎
為什麼後來選學士不選tafeㄚ...
是因為...移民分數不到嗎
可是如果有台灣大學學歷加tafe學歷
再加...雅思考七分...不是有到120分...
感謝

★↖GRACE↗★ said...

捏~妳在那邊過第四個耶誕囉?!歲月如梭ne...加油加油!希望妳可以繼續留在那邊,我們有朝一日去澳洲玩可以找妳當tour guide!
p.s 英鎊現在沒啥了不起~有沒有計畫要來英國玩啊?

wabicon said...

Hello Pam,
I can't get the points for speaking the community language since my major in the uni was : foreign languages and literature. (stupid foreign languages!!!) That's why I am missing 5 points. (Also because I will be over 30 when I graduate in two years, I'll miss another 5 points) If you studied something else, or if you will be under 30 when you apply, do not worry. you'll be fine, either you study at TAFE or Uni. :)
Another reason for me to choose the course in the uni is because the organisations I am interested usually require a degree in social work. (And I also want to do a further study in social work, if I like this field.) So I think a diploma from TAFE may not be enough for me.
But for immigration purpose, TAFE is definitely good enough, and it's good quality, too!

wabicon said...

Dear Grace,
I was going to leave a message on your blog but the computer kept getting frozen.
Did you have the Christmas party at your place? It looks lovely!!! I love the huge bookshelf.

Well, I have to save for another 2 years now since I decide to go back to the uni, but I'm sure one day I'll go visit you, no matter where you are!

Anonymous said...

您好
非常感謝您的回覆...
不好意思...所以像我...
大學財金系畢業....也無法獲得五分嗎????
為什麼你沒有選社工...選的是社會ㄚ...?
是因為比較有興趣還是比較好找工作ㄚ
我也一直很擔心社工畢業候...大部份的組織是需要大學學歷的
所以我很擔心...但我試著查了很多資料...
似乎都找不到相關經歷的人
當初因為錢的關係...所以選tafe...
但是現在很困惑
不知道您對於社工這個部份未來
有聽說或是有朋友知道嗎
不好意思一直問很多問題
感謝您了

wabicon said...

Dear Pam, you will be eligible for the five points for speaking community languages since you didn't study English or any other foreign languages. (But I think you may need a proof from your uni. If you need more details about this, you can check the forum "Hello ANZ". Some people have been discussing this.)

As I said, I plan to do some further study after I get PR, so studying in the uni is a better choice for me. (If I study in TAFE now, I may need to do a bachelor degree study first. It will take me another two years before I can do a postgraduate degree study, which is way too long.)

I know a Taiwanese girl who is now studying community welfare at TAFE, and according to what she told me, TAFE is not a bad place to study.

But make sure you are interested in this field. The policy has been changed for a few times since I came to Australia. It's possible welfare workers or even social workers will no longer be on the list. (Well, I don't think so, but who knows.)

Anonymous said...

真的很感謝你ㄝ
提供我很多的資訊也放心不少
我有聽說過移民政策年年改
很難講說不定到時要唸三年書才能申請...
現在....只能依照現況來盡最大的可能囉....感恩你啦對了
社工和社會的出路是不是很相似ㄚ???

wabicon said...

Community Welfare and Social Work, I think they are similar in some way but still not the same. Also, the training from the university and training from TAFE can never been the same. After all, TAFE is a vocational school If you plan to work as a community or social worker, you may still need to get a bachelor degree after finishing TAFE. (And you should be able to get one year credits for finishing a diploma, so in total the standard bachelor degree can be reduced to 2-3 years.)

I haven't really started the study yet, and haven't been working as a social worker or welfare work, but I met some people working for community service. I don't think degree is necessary, especially for the local service providers.

Anonymous said...

感謝你提供那麼多的資訊
很感恩
你的未來一定會很順利的
新年快樂...